בעיות שינה אצל תינוקות וקשיי הרדמות

גם לך נמאס מהלילות הלבנים?!   את מותשת מלנסות ולהבין מדוע לא נרדם?

חבל על כל יום שעובר!

 התקשרי אלי :0505964830

 או מלאי את הפרטים בצידו הימני של העמוד  ומבטיחה להחזיר לך את השקט ואת הלילות הרצופים…!

 

בעיות שינה קשיי הרדמות ולילות לבנים מעסיקים הורים רבים.

קיים  אבסורד ופרדוקס גדול סביב נושא זה, הרי כולנו משתמשים ומתבססים על הקלישאה, "ישן כמו תינוק" אז למה באמת קימות בעיות שינה אצל תינוקות

אז האם זו קלישאה?

  1. האם האמירה "ישן כמו תינוק" שייכת לדור אחר?
  2. האם בסופו של דבר "שינה טובה" קשורה לגנטיקה או לטמפרמנט?
  3. האם ניתן "להרוס" או מאידך "לתקן" שינה?
  4. האם שינה טובה קשורה לחוויות אותן עובר התינוק במהלך היום ולגירויים אליהם נחשף?
  5. האם קיים קשר בין תבנית ההתפתחות של התינוק לטיב שנתו?
  6. האם גם בכדי לישון טוב התינוק זקוק לחלון הזדמנויות..?
  7. האם שינת התינוק היא דבר כל כך שביר ופגיע, שבתגובות שלנו לתינוק וב חינוך" שלנו אנו יכולים לקלקל או להטיב עימה?

והאם בכלל לנו ההורים יש קשר גדול לאופי השינה ולקשיי השינה של התינוק ואולי בעצם אנחנו "המפריעים הגדולים"??

 

אז אין תשובה חד משמעית!! אך בעיות השינה הן לרוב תמהיל של כל הדברים שנכתבו מעלה.

 

שינה היא "פונקציה", פונקציה המורכבת ממספר מרכיבים ותנאים שאמורים וצריכים להתרחש ולהתקיים בזמן הנכון בסדר הנכון.

 

בעיות שינה אצל תינוקותמטרה יכולה להתקיים גם אם לא קיימים כל מרכיביה וגם אם התנאים לא מתקיימים בצורה אופטימאלית, אך לבטח הפונקציה לא תהיה איכותית ומאורגנת.

כמו בשינה,כשהורה מספר שהתינוק שלו לא ישן רצוף במהלך הלילה, מתעורר הרבה, ולא ישן בכלל בשעות היום, הוא לא באמת מתכוון שהתינוק לא ישן 24\ 7.

הפונקציה למעשה מתקיימת כי התינוק ישן פה ושם אך ההורה חווה את התינוק עם סהכ נמוך של מספר שעות שינה.(גם במהלך היום).

ובלילות הקשים של אינספור קימות ונסיונות להגיע לרגע המיוחל ,הוא חווה את תינוקו מתייסר סביב נושא ההרדמות והשינה.

משמע, הפונקציה מתקיימת בצורה לא מאורגנת!!

התינוק למעשה ישן, אך לא בצורה מסודרת ולא בצורה איכותית המספקת לו את צרכיו ואת האנרגיה הנדרשת בכדי להתפתח ולהתעורר "רווי" שינה לניהול היום למחרת.

 

מאמר אחד לא יספיק לתאר ולספר את הסיבות לבעיות שינה אצל תינוקות וחשוב לציין שלכל תינוק יש את הסיבות האוביקטיביות שלו, את הטמפרמנט שלו ואת הגנטיקה שלו, שמכתיבה גם היא במידה מסוימת כיצד יישן.

אך מאידך, נסיוני לימד אותי, שיש עדיין מספר גורמים מרכזיים, מרכיבים בפונקציה, העוברים כחוט שני אצל כל התינוקות.

 

הקשרי שינה חיצוניים

הקשרי שינה הם דבר חיובי, כל עוד הם אינם תלויים בחפץ או כל גירוי אחר שאינו יכול להיות נגיש ומושג בזמן ההתעוררות של התינוק.

תינוקות רבים נוהגים להרדם תוך כדי אכילה מבקבוק, הנקה תוך כדי נדנוד של המיטה או העגלה,ישנם כאלה שנרדמים מול טלוויזה ואפילו כאלה שזקוקים לנסיעה במכונית בכדי להרדם.

חשוב לציין שכאשר מתפתח הרגל שכזה, התינוק למעשה יחפש את אותו ההקשר (לדוגמא תינוק יונק) בכל פעם שיתעורר.

התעוררות במהלך הלילה מתרחשת לרוב במעבר ממחזור שינה אחד לזה שאחריו והיא טבעית לחלוטין , גם אנחנו המבוגרים, מתעוררים אינספור פעמים, השונה הוא שרובנו אינם זקוקים להקשרים בכדי להרדם שוב.לעומת זאת כאשר התינוק מקיץ הוא מחפש את אותו הקשר שאליו רגיל: בקבוק, מוצץ, סיבוב בעגלה או באוטו ולמעשה יכול להגיב בבכי או בבהלה אם הקשר זה לא יהיה בנמצא.מכאן הדרך להתעוררות היא קצרה וברורה.

השאיפה שלנו כהורים היא למעשה לייצר לתינוק כלים, החל מיומו הראשון שיעזרו לו למצוא את ההקשרים החיוביים (יכולת להרגע,יכולת לסמוך ולהתמך, ערסול, הורדת הראש, הרפייה,מגע)

 

תבנית פיסית

התבוננות בתינוק יכולה לספק לנו הרבה מאוד אינפורמציה על אופי שנתו.

ישנו קשר ישיר בין התבנית ההתפתחותית של התינוק לאופי השינה שלו.

בכדי לישון טוב זקוק התינוק למתח שרירים מאוזן וליכולת להרפות ולהוריד את הראש to let it go"".

תינוק שבטבעו עצבני ולא רגוע ומתח שרירו גבוה לרוב גם יהיה לו קשה לישון.

הרבה פעמים רואים קשר בין מתח שרירי גבוה, חוסר שקט, זקיפת יתר והקשתת הגב, לחוסר יכולת "לפול" לישון ולהרגע.

ולעיתים ההתיחסות צריכה להיות למערכת השרירים והשלד,

מתוך הבנה שבכדי לישון טוב זקוק התינוק למתח שרירי מאוזן.

עיסוי, תנועה, ובכלל, תהליכים המאפשרים לתינוק אירגון נכון יותר יכולים להוביל לשיפור משמעותי בשינת התינוק.

 

הגירויים אליהם נחשף התינוק במהלך היום

הורים רבים מודעים לעובדה שישנה משמעות "להורדת הילוך" לפני השינה ובאופן כמעט טבעי לרוב זה פשוט קורה מעצמו, אף על פי שבבתים רבים ובעידן המודרני ,עדיין תינוקות רבים נחשפים לגירויים "מעוררים " גם ממש סמוך ללילה כשאבא מגיע מהעבודה ורוצה לנצל קצת זמן איכות עם התינוק.

שזו בעיה בפני עצמה…

אך מה שהורים לעיתים לא מודעים מספיק, זה שהשינה היא למעשה תוצר ישיר של הגירויים אליהם נחשף התינוק במהלך כל היום ולא רק סמוך לשינה, ממש כמו אצל מבוגרים.

שינה נתפשת לנו כמשהו המתרחש בלילה, וכפעולה של סגירת עיניים וכיבוי אורות, כמו לחיצה על מתג.

הלואי וזה היה כה פשוט.!

השינה של התינוק מושפעת בצורה ישירה מהגירויים אליהם נחשף התינוק במהלך היום!

ישנם גירווים "מעוררים" וישנם גירויים "מכבים"

טלוויזיה,גירויים ויזואלים,קניונים,רעש, המולה, כל אלו הם גירויים שמכניסים את מערכת העצבים לתדר גבוה שממנו, קשה יותר להכנס לתדרים של שינה.

לעומת זאת גירויים כמו, מגע, איכויות מגע שונות, משחקים של שיווי משקל, תנועה, למעשה "מעייפים" את המערכת מבחינה חושית ולמעשה מובילים את סיכויי התינוק לשינה איכותית וטובה יותר.

לא קצת אני נתקלת בתינוקות שפשוט לא עייפים מספיק!!

רגיעה אורגאנית אמיתית מגיעה ממגע ומתנועה.

חשוב להקפיד על הקניית הרגלים חושיים שלמעשה מייצרים בסופו של דבר ומובילים את התינוק למצוא הקשרי שינה התלויים בו,בעצמו לא בדבר חיצוני!!

 

חלונות שינה

שינת התינוק אצל רובינו נקבעת על פי סדר יום שאותו אנו מתווים על פי הכרותינו עם התינוק ובעיקר על פי הרגלנו אנו.

זה נכון שלכל תינוק הרגלים משלו, סדר יום משלו, ומעבר לכך חשוב מאוד לא להתעלם מסימני העייפות המרמזים על חלון שינה מתקרב, באופן כמעט גורף בשמונת החודשים הראשונים לחיים, חווה התינוק ארבעה פרקי שינה עיקריים.

  • תנומת בוקר
  • תנומת צהריים
  • תנומת אחה"צ (בגיל שמונה חודשים לרוב שנת אחה"צ יורדת)
  • שנת לילה

חלונות השינה הם למעשה הזמן האידיאלי,חלון ההזדמנות מבחינה פיסית,הורמונלית והתפתחותית להרדם.

הם מותאמים לכל תינוק על פי גילו הכרונולוגי,ונמדדים ונספרים מהיקיצה לפרק השינה הבא.

לדוגמא :

חלונות השינה בגיל 3-5 חודשים הם :

  • מהיקיצה של שנת הלילה לשנת הבוקר: 1.5 שעות
  • מהיקיצה של שנת הבוקר לשנת הצהריים: 1.5-2.5 שעות
  • מהיקיצה של שנת הצהריים לשנת אחה"צ: 1.5-2.5 שעות
  • מהיקיצה של שנת אחה"צ לשנת ללילה: 1-1.5 שעות

 

חוסר הקפדה על מימוש חלונות שינה יכול ליצור מצב של פיספוס ההזדמנות, מה שנקרא בשפת ההורים "פספס את שנתו" "הלכה לו השינה" "יצא מהשינה"

או מאידך כאשר הורה משכיב את תינוקו לפני שחלון השינה הגיע , ההרדמות יכולה להיות ארוכה ומייגעת ולמעשה לייצר את אותם מצבי תסכול של ההורים סביב השינה כי למעשה עדיין לא "הגיעה" השעה לישון.

חלונות השינה הם קבועים ואונברסליים אך גם חשוב לציין שלא תמיד מספיק להתבסס עליהם בלבד.

 

תנו לישון בשקט!! (מעורבות הורית גבוהה)

שלא באשמתם ומתוך מציאות מכבידה,ורדיפה אחר שעות שינה ושינה רציפה, הורים רבים מנסים לעזור לתינוק לישון ולמעשה בגדול "מפריעים" לו לישון.

לעיתים, יצירת הקשרים חיצוניים וחוסר עקביות בתגובות, מבלבלת את התינוק, גורמת לו להתעורר לעיתים תכופות ולמעשה התינוק "מאבד" את הזדמנותו לישון.

  • הזינוק המהיר (והטבעי) לתינוק שרק מתחיל להשמיע קולות במיטתו ומתפרש להורים כבכי ומצוקה.
  • הוצאה מהמיטה.
  • נסיונות להאכיל ולהניק.
  • חוסר עקביות בתגובות.

כל אלו ואחרים, למעשה, לא מאפשרים לתינוק למצוא את הדרך העצמאית לשינה טובה ולהקשרי שינה חיוביים (שאינם תלויים בסביבה)

ולעיתים ההורים בתגובתם לא מאפשרים לתינוק להמשיך את רצף השינה ופשוט לישון!

תפישה הורית "פינוק יתר" האומנם?

בחודשים הראשונים לחיי התינוק, הרמה על הידיים ושימוש במנשא ותנועה הם למעשה צורך קיומי.

אופי השינה וההתיחסות לשינה שונה ומשתנה לאחר המחצית הראשונה של החיים, הן מבחינה פיסיולוגית והן מבחינת הגירויים והתנאים הסביבתיים אותם אמור לקבל התינוק.

לכן גם ההכוונה היא שונה (מעבר לעובדה ששונה מתינוק לתינוק)

 

לעיתים הורים בתפישתם מעדיפים לא להרים על הידיים ומנסים להקנות הרגלי שינה לתינוקם כבר מהיום הראשון רק בכדי שלא יהיה "מפונק".האומנם??

פינוק בהגדרתו הוא למעשה לעשות עבור מישהו (במקרה הזה עבור התינוק) משהו שהוא יכול לעשות בעצמו!

בחודשים הראשונים (ודגש על החודשים הראשונים) התינוק זקוק לתנאים בכדי לישון, הוא תלוי בסביבה ובאופי הגירויים שהסביבה תבחר להקנות לו.

אמנם,הוא לא זקוק שירדימו אותו אך הוא זקוק שיאפשרו לו את אותם תנאים המובילים לשינה כי אינו יכול לעשות זאת בכוחות עצמו!!!!

משתמע מכך שזה לא פינוק!!

גם לאחר מכן (בגיל חצי שנה ומעלה) זקוק התינוק לתנאים אך למעשה התנאים משתנים מאחר ולתינוק כבר יש את היכולת ליפול ולישון בעצמו.

הפרדוקס הגדול טמון בגישה זו, שהרי הקניית הצורך הזה בגיל צעיר (מגע תנועה ידיים,מנשא) היא זו שלמעשה מייצרת בטווח הרחוק את היכולת של התינוק להרגע ולהגיע לשקט מערכתי בכוחות עצמו ולשינה עצמאית.כי אמנם ההורה נושא את הילד ,מחזיק על הידיים, אבל בזמן הזה מתרחשת אצל התינוק למידה גופנית של הרפייה, בטחון ויכולת לסמוך ולהשען.

הורים רבים מופתעים מהנחת יסוד זו ובעיקר חוששים שהתינוק "יתרגל" להרדמות על הידיים למגע ותנועה.

החוכמה היא להקנות לתינוק את הגירויים הללו (בחודשים הראשונים) מבלי לקשור אותם לשינה ,להרדמה, אלא לתנאים להרגעות והרפייה כחלק מצורך קיומי ומאותה למידה הכרחית עבורו.

השנה הראשונה לחיים ובמיוחד החודשים הראשונים,הם פרוזדור של למידה,בקצה הפרוזדור התינוק אמור להיות למוד נסיון ובעל כל הכישורים הנדרשים בכדי לישון, ולא פחות חשוב ,בעל יכולות גופניות וחושיות לעשות זאת. (על אף שבפועל זה לא באמת קורה) בתפישת ההורים תינוק שירדם לבד במיטתו מהיום הראשון יהיה בהכרח התינוק ה"לא מפונק".

בתפישתי, זו הנחת יסוד מוטעת!

 

ניהול נכון של ההורים,הבנת צרכיו הבסיסים של התינוק בכל גיל, איזון בין רכישת המרכיבים להרגעות והרפייה, ויכולת ההורים בצורה הדרגתית להרפות את תלות התינוק בהם, היא המתכון המנצח.