סדנאות ליווי התפתחותי

היכנסי עכשיו לאירוע בפייסבוק מפגש *ללא עלות* להדרכה לשימוש במנשא בד!

לאחר 12 שנים של טיפול בעיכובים התפתחותיים וליווי והדרכת הורים בכל הקשור להתפתחות התינוק החל מרגע

הלידה, אני עדיין נשארת נאמנה לאביזר המדהים הזה, מנשא הבד, שמאפשר לתינוק נחיתה רכה בעולם החדש, מדמה לו

ומקנה לו את אותם תנאים שהיו לו בעולם הישן (רחם), והחשוב מכל מכין את התינוק לרכישת אבני דרך בסיסיות התפתחותיות בצורה מאורגנת ואיכותית יותר.

מה בסך הכל צריך התינוק? ולמה למעשה בוכה?

הוא מבקש קרוב, הוא מבקש בטוח, הוא מבקש להיות עדיין עטוף ולא חשוף לכוח הכבידה ורוצה להיות בכפיפה (ערסול) ולא בזקיפה (שכיבה על הגב)

מנשא הבד, מעבר להיותו מאפשר קירבה ובטחון, הוא מקנה לתינוק את כל מה שמבקש וצריך ובעיקר מקנה רגיעה לתינוק ושקט להורים.

לפרטים על המפגש בפייסבוק לחצי

* המפגש ללא עלות*

הידעתם

באפריקה, תינוק בוכה בממוצע דקה ביממה!!!

אני מזמינה אותך למפגש של שעה בה תוכלי ללמוד את השימוש במנשא הבד וללמוד את יתרונותיו המדהימים.

הרבה נשים נרתעות משימוש במנשא מאחר וחוששות מהסרבול ונעזרות בסרטוני הדרכה שלא מצליחים להעביר את המסר בצורה מוחשית.

במפגש נדבר על אופן השימוש

על התנוחות השונות הרלוונטיות לכל גיל

נבין כיצד אפשר להתנהל עם המנשא במהלך היום וולהעביר את התינוק מהמנשא למיטה מבלי שיתעורר

נדבר על המנשא ככלי התפתחותי

נדבר על הקשר בין שימוש במנשא ליכולת התינוק לשכב על הבטן ולהרים את הראש

נדגים כיצד רפלקס מורו ( הבהלה) מתמתן יחד עם השימוש במנשא

ובעיקר נתיידד איתו והפוך אותו לידידנו הטוב.

כל שעליכן לעשות זה לשריין מקום, מספר המקומות מוגבל.

לפרטים והרשמה התקשרי:

050-5964830

או מלאי את הטופס לקבלת מידע נוסף

 

ליווי התפתחותי – סדנאות אישיות-מעקב אחר הרצף ההתפתחותי

בשנה הראשונה לחיים עושה התינוק כברת דרך התפתחותית משמעותית וגדולה.

סדנאות ליווי התפתחותיעל אף שהסביבה של התינוק אינה יכולה "ללמד" את התינוק את רזי ההתפתחות היא יכולה מאידך להשפיע ולייצר עבור התינוק תנאים ללמידה ,ובמקביל להקנות לו את הכלים לכך.

ההתפתחות של התינוק בנויה משלבי התפתחות כאשר כל שלב מורכב ממספר מרכיבים ותנאים. ככל שהשלב "צעיר" יותר(לדוגמא שכיבה על הבטן) כך מספר המרכיבים דל יותר ומורכב פחות. ככל שהשלבים מתקדמים, מספר המרכיבים גדל.

מימוש השלבים בסדר הנכון תוך כדי שמירה על רצף התפתחותי חשובים ביותר אך מעבר לכך איכות המימוש חשובה לא פחות.

התפתחות התינוק משולה למגדל קוביות, ככל שהבסיס יהיה איתן כך ה"מגדל" יהיה יציב חזק ואיכותי וישמש שלד איתן להמשך הדרך.

ליווי התפתחותי מרגע הלידה הוא חשוב מאוד גם אם אין בעיות או קשיים אובייקטיבים, מתוך הבנה

שלסביבה יש את הכוח, ההשפעה והיכולת לייצר את הכלים לרכישת התנאים הנכונים להתפתחות.

לידה עד ארבעה חודשים

רפלקסים פרימיטיביים

התינוק נולד "מצויד" במערכת עצבים רפלקסיבית הגנתית. חלק מהרפלקסים (הישרדותיים) יישארו נוכחים כל ימי חייו(נשימה, בליעה) וחלקם (פרימיטיביים) אמורים "לצאת" מהמערכת בסביבות גיל ארבעה חודשים ומשמשים "כשרתים" של פעולות רצוניות  (מורו, אחיזה ,הסייף)

ליווי התפתחותינוכחות הרפלקסים חשובה ביותר ומעידה בין השאר על התפתחות עצבית תקינה (אפגר).

לעיתים מכל מיני סיבות רואים "דלות" בנוכחות הרפלקסים ולכן ישנה חשיבות לעוררם .

עוררות הרפלקסים בגיל ינקות תשפיע על יציאתם התקינה מהמערכת ומאידך על התפתחות תקינה.

החשיפה לאותם גירויים ה"מעוררים" את הרפלקסים היא חשובה, אך חשוב לחשוף את התינוק לחוויות אלו ממקום בטוח.

רפלקס מורו לדוגמא נצפה בזמן הורדה לאמבטיה, או בשכיבה על הגב, התינוק מתכופף מזדקף ופושט את ידיו וגופו לאחור.

שימוש בתנוחות המוכרות לתינוק כמו ערסול יכול להמעיט את מידת הבהלה ואת תחושת הסר המגע ממנה התינוק למעשה נבהל.

ערסול

תנוחת הערסול היא התנוחה במוכרת ביותר לתינוק.

בתוך הרחם חווה התינוק חוויות שהקנו לו בטחון ותחושה של הגנה.

למעשה לאחר תשעה חודשים התינוק יוצא לאוויר העולם עדין בתנוחה של כפיפה פיסיולוגית ובפעם הראשונה למעשה אמור להתמודד עם כוח המשיכה.

תנוחת הערסול חשובה מאוד לתינוק הן מבחינה חושית והן מבחינה מוטורית.

התנוחה מדמה לתינוק את החוויות הרחמיות ובכך מייצרת לו חוויה של בטחון ובנוסף מאפשרת הרפיה מלאה ומאלצת אותו להתמודד פחות מול כוח הכבידה.

הרפיית השרירים מאפשרת לתינוק למידה איכותית של שלבי התפתחות עתידיים כגון שכיבה על הבטן.

מומלץ להשתמש במשטחים מערסלים כגון: פוף, ערסל, מנשא בכדי לדמות לתינוק את הסביבה אליה הוא רגיל(רחם) ולאפשר לתינוק מקסימום כפיפה .

תנוחת הערסול משפרת את היכולת לשכב על הבטן

 

שכיבה על הבטן

השכיבה על הבטן היא שלב התפתחותי חשוב ביותר ולמעשה השלב המהווה את הנדבך הראשוני להתפתחות.

התינוק נמצא בתנוחת כפיפה במשך תשעה חודשים ברחם ולמעשה השכיבה היא הבטן מיד לאחר הלידה מדמה עבורו את תנוחת הערסול.

  • מבחינה חושית:

ליווי התפתחותיהתינוק מרגיש בטוח ומוגן ולמעשה פחות "חשוף" ל"גורמים מאיימים" : רעש חזק, קול חזק, אור חזק תחושה של נפילה, ולמעשה יש לו יכולת גבוהה יותר לגרות את הגירויים שסמוך ללידה אינו יכול להכיל.

  • מבחינה מוטורית:

אם נתבונן על התינוק ונעקוב אחר תנועותיו נבחין שהתינוק דוחף את הרצפה ולמעשה מייצר דיאלוג אינסופי עם כוחות הקרקע.

השכיבה על הבטן מאפשרת לתינוק ללמוד את "החוקים" התינוק יבחין אט אט שהדחיפה עם הידיים מובילה אותו אחורנית, שהדחיפה עם הרגליים מאפשרת לו התקדמות, שכפיפת הרגל מאפשרת לו להרים את בית החזה.

את הלמידה הזו אי אפשר לעשות עבורו והדרך היחידה שלו ללמוד זאת זה על ידי שכיבה על הבטן והתנסות.

חשוב לציין שהשכיבה על הבטן הראשונית היא השכיבה בה התינוק מוריד את הראש, מאריך את שרירי הגב והצוואר ,תנוחה זו היא זו שלמעשה תוביל אותו לשלב הרמת הראש.

זמן מרפקים -הרמת הראש

שלב הרמת הראש הוא שלב התפתחות חשוב מאוד ולמעשה זה המפגש הראשוני של התינוק עם כוחות הכבידה. למעשה התינוק ששוכב על הבטן אמור להרים את הראש בכיוון המנוגד לכוח המשיכה ולצורך כך נדרש כוח וארגון תנועתי וכמובן יציאה מרפלקסים.

תינוקות שלא הורגלו לשכב על הבטן סמוך ללידה לעיתים מפגינים קושי בשלב זה מכמה סיבות מרכזיות:

  • חוסר הרגל לתנוחה
  • ידיים פרושות לצדדים(נרכש בשכיבה על הגב)וחוסר יכולת להביאם לקו האמצע לשם השענות(זמן מרפקים)
  • גנטיקה (טונוס נמוך, טונוס גבוה, לידה מוקדמת)
  • זקיפת יתר
  • כפיפת יתר

חשוב לוודא ששלב זה מתקיים ולוודא שהרמת הראש מאורגנת ואיכותית

שלב הרמת הראש תלוי בצורה ניכרת ביכולת של התינוק להניח את ראשו על הרצפה ולהרפות את השרירים.

היכולת של שרירי הגב להזדקף(להתקצר)תלויה ביכולת הקדומה שלהם להתכופף(להתארך)

שאת זה לומד התינוק למעשה בשלב הערסול ובשכיבה על הבטן.

שלושה עד שישה חודשים

 

יציאה מרפלקסים

בסביבות גיל ארבעה חודשים אמורים הרפלקסים הפרימיטיביים לצאת מהמערכת ולפנות מקומם לרפלקסים "מפותחים "יותר ביניהם רפלקסים של שיווי משקל.

שלב יציאת הרפלקסים הוא טבעי אך מאידך תלוי בתנאים הסביבתיים אותם יקבל התינוק. בכדי שתהיה למערכת העצבים את "ההבנה" שאין יותר "נזקקות" לרפלקסים הללו, התינוק צריך להרגיש בטוח ולא מאוים מחוויות של נפילה .לסביבת התינוק ישנה יכולת השפעה גבוהה על למידה זו וזה תלוי כמובן במידת התנועה שהתינוק יחווה.

ככל שהתינוק יחווה חוויות של תנועה ,שינוי תנוחות, שמירת רעשים רגילה בבית ,כך החוויות הללו יהפכו להיות פחות מאימות ולא יהיה צורך יותר באותם רפלקסים שאמורים לתת הגנה.

ואלו יוכלו לפנות את מקומם לרפלקסים של שיווי משקל שלהם זקוק התינוק להמשך ההתפתחות.

 

התפתחות רפלקסים של שיווי משקל

רפלקסים של שיווי משקל הם למעשה אותם רפלקסים שמשרתים אותנו בתגובה לנפילה למעשה הרפלקסים הללו מתחילים את התפתחותם כבר מרגע הלידה אך הם עוברים תהליך של : חניכה: והופכים להיות יותר אופרטיביים עבור התינוק בסביבות גיל שלושה חודשים.

למעשה לתינוק בן שלושה חודשים ישנה היכולת לאזן עצמו ו"לישר" עצמו חזרה לקו האמצע במידה ויצא ממנו(תנוחת אווירון).

הרפלקסים הללו חשובים ביותר מאחר שמנקודה זו בהתפתחות התינוק מתחיל לאזן עצמו  במרחב וחשוב לראות את תקינותם ואיכותם.

התפתחות הרפלקסים תלויה במידת מה בסביבת התינוק ובגירויים שיקבל.

תנועה של איזונים לצדדים כבר מגיל חודשיים יכולה לשפר משמעויתית את התפתחות רפלקסים אלו. כשם שהתינוק זקוק לתנועה בכדי לאפשר לרפלקסים הפרימיטיביים לצאת, התינוק זקוק לתנועה בכדי לחנוך את הרפלקסים הגבוהים יותר שהם חלק בלתי נפרד משלבי ההתפתחות העתידיים כגון התהפכות.

 

 

התהפכות מהבטן אל הגב

שלב ההתהפכות אמור להתרחש בין ארבעה לשישה חודשים שלב ההתהפכות .הוא שלב חשוב ביותר משום שטומן בחובו מרכיבים ותנאים חשובים ביותר.

ההתהפכות מהבטן אל הגב היא התהפכות שלמעשה מתרחשת "יחד" עם כיוון כח  המשיכה ומשולה למעשה לנפילה, כך שלעיתים תינוקות מתהפכים מהבטן אל הגב קודם.

כמו כן תינוקות שלא מגלים נוחות על הבטן לעיתים בוחרים פשוט " לפול" אל הגב

ההתהפכויות הראשונות לרוב הן התהפכויות לא רצוניות ואקראיות.

היכולת של התינוק להתהפך תלויה כמובן בקצב שלו והאובייקטיביות בה הוא נמצא אך כמובן תלויה גם בתנאים אותם יקבל מהסביבה.

כדומה לשלבים הקודמים גם בכדי להתהפך התינוק זקוק לביטחון תנועתי ול"כלים" שיאפשרו לו לשנות את מצבו במרחב(רפלקסים של שיווי משקל)

תרגול על התינוק ויצירת התנאים מרגע הלידה יהוו בסיס לשלב ההתהפכות ולרכישת השלב בזמן הנכון ובאיכות הנכונה.

 

 

התהפכות מהגב אל הבטן

ההתהפכות מהגב אל הבטן זהו שלב התפתחותי שאמור להתרחש בין ארבעה לשישה חודשים .

שלב ההתהפכות מהגב אל הבטן הוא אבן דרך משמעותית בשלבי ההתפתחות. מאחר וטומן בחובו מרכיבים ומיומנויות חשובים כגון: העברות משקל, הבאת הידיים לקו האמצע, חציית קו אמצע, קשר עין יד ושינוי במרחב.

ההתהפכות תלויה בלמידה של התינוק וברכישת המרכיבים מרגע הלידה אך גם תלויה בתנאים שהסביבה תייצר.

תרגול והטמעה של השלב עוד לפני רכישתו יכולים לתרום ולהוביל את התינוק לרכישת השלב באיכות הנכונה וברצף הנכון.

חשוב לציין שלכל ילד הקצב שלו אך לעיתים זיהוי של מרכיב חסר או מיומנות חסרה יכולים להוביל למימוש השלב בצורה איכותית יותר ובזמן.

שישה עד תשעה חודשים

 

זחילת גחון

זחילת הגחון היא שלב התפתחותי חשוב מאוד הטומן בחובו אינספור מרכיבים ותנאים האמורים להתקיים.

תינוק שעבר דרך שלבי ההתפתחות הקדומים בסדר הנכון, ללא דילוג על שום שלב, רכש למעשה את אותם מרכיבים המובילים אותו לזחול זחילת גחון מאורגנת ואיכותית.

למעשה התינוק חווה "פריצת דרך" משמעותית דרך שלב זה מאחר וניתנת לו ההזדמנות לבחון ולחקור את המרחב בעצמו, לחוש את גבולותיו ואת גבולות החלל ולייצר עצמאות ראשונית.

זחילת גחון מאורגנת היא זחילה מוצלבת הדורשת מיומנות גבוהה מאוד של השרירים ,השלד ושל מערכת העצבים.

תרגול ומימוש שלבי ההתפתחות הקדומים כגון: חציית קן אמצע, העברות משקל, התהפכויות יובילו את התינוק לזחילה מאורגנת.

שלב זחילת הגחון הוא למעשה השלב האחרון לפני ההתמודדות הגדולה עם כח הכבידה המאלצת את התינוק להתנתק ולהיאחז בשש נקודות אחיזה(עלייה על שש)

 

עלייה על שש

עלייה על שש מתרחשת בסביבות גיל 8-10 חודשים. למעשה התינוק מתחיל את התנתקותו מהקרקע בדרכו לעמידה וצריך להתמודד עם החוקים החדשים של כח הכבידה

שלב העלייה על שש הוא שלב שרוב התינוקות עוברים דרכו בדרכם לעמידה והליכה ולמעשה דורש את הכח הנכון(טונוס) ארגון גופני נכון ,מרכיבי תנועה ומוטיבציה.

לעיתים תינוקות בעלי טונוס נמוך או גמישות יתר במפרקים יכולים להתעכב ולבור להישאר על הגחון.

זחילה על שש

זחילה על שש מתרחשת בסביבות גיל 8-10 חודשים ומגיעה למעשה במקביל למעבר לישיבה.

לאחר שהתינוק עולה על שש נקודות הוא נמצא בשלב ה :rocking  בו הוא למעשה מניע את גופו פעם קדימה ופעם אחורה ומעביר משקל.

הבחירה אם לעבור לישיבה או לזחילה היא אינדיבידואלית ואישית לכל תינוק העברת המשקל קדימה תוביל את התינוק לזחילה על שש ומאידך ,לקיחת האגן לאחור תוביל את התינוק לישיבה. הזחילה על שש דורשת ארגון תנועתי, כח , וכמובן ארגון שלדי ותנועתי הזחילה על שש היא למעשה "תחנה" המאפשרת לתינוק מעבר בין שבי ההתפתחות :מעבר לעמידה וישיבה.

 

מעבר לישיבה

המעבר לישיבה מתרחש בסביבות גיל 8-10 חודשים במקביל לשלב הזחילה על שש. שלב הישיבה טומן בחובו מרכיבים תנועתיים וחושיים רבים ומבחינה פיסיולוגית מקביל להרבה תהליכים פיסיולוגים כגון בליעה ואכילה, המעבר לישיבה עצמו חשוב לא פחות משלב הישיבה עצמו.

מעבר לישיבה חשוב שהתינוק ילמד לעבור לישיבה בעצמו משום שדרך המעבר עצמו נרכשים רפלקסים של שיווי משקל ובלימה שיעמדו לזכות התינוק בשלבים מאוחרים יותר

תינוק שיושב לא בהכרח ירכוש מרכיבים אלו .

בסביבות גיל זה ויחד עם המעבר עצמו לישיבה מתעצבים במלואם שרירי הושט וזהו בעצם השלב האופטימאלי לאכילת אוכל מוצק.

רפרטואר סוגי הישיבה עשיר אך למעשה ישנם רק כמה סוגי ישיבה שמומלצים ,ישיבה לא מאורגנת יכולה להוביל לארגון עתיד דל יותר ואיכותי פחות וכמו כן חוסר ארגון במעבר לעמידה עצמו.

תשעה עד 15 חודשים

מעבר לעמידה

מעבר לעמידה מתרחש סביבות גיל עשרה חודשים .

בשלב זה למעשה מתמודד התינוק במעבר משש נקודות אחיזה לשתי נקודות אחיזה בלבד עובדה הדורשת ממנו יציבה ,ומערכת שיווי משקל יציבה ומאורגנת.

רוב התינוקות עוברים לעמידה דרך השענות על חפצים והזדקפות מעלה, אך חשוב להבין שמבחינה אבולוציונית התינוק אמור להיעמד ללא השענות ומבלי "לסמוך" על עזרים חיצוניים כמו כיסא שולחן וכדומה.

בשלב זה הורים רבים רוכשים צעצועים כגון בימבה והליכונים בכדי להוביל את התינוק להשען ולהיעמד

חשוב להבין שתינוק שיעבור דרך שלבי ההתפתחות התנועתיים והחושיים לא יהיה לו צורך בכל אלו אלא להפך יסמוך על יציבתו ועל מערכת השיווי משקל של עצמו.

שלב העמידה הוא השלב הסטטי "הגבוה" (חוץ מעמידה על רגל אחת שמתרחשת בשלב מאוחר יותר) מכאן התינוק יעשה את דרכו העצמאית ויתחיל ללכת.

 

הליכה

כן בסוף כולם הולכים… האמנם?

חלומה של כל אימא זה לראות את ילדה הולך…

שלב ההליכה הוא למעשה השלב שמסכם את השלב הינקותי ולמעשה התינוק הופך מתינוק לפעוט

שלב ההליכה הוא שלב הטומן בחובו וכולל את כל המרכיבים שהתינוק רכש עד כה הוא למעשה הקובייה האחרונה במגדל שנבנה בשנה האחרונה ולכן שלב כה חשוב

מעבר לעובדה ש"בסוף כולם הולכים" ישנה משמעות מאוד גדולה לארגון ההליכה, ליציבה ,ולמערכת הבלימה .מעבר לחשיבות הגבוהה של שלב זה תינוקות רבים הולכים הליכה מהוססת ולא בטוחה וזאת מחשש לפול . הליכה מאורגנת היא למעשה הליכה שבכל פעם שייווצר טריגר המוציא משיווי משקל התינוק ימצא את הדרך לחזור לקו האמצע ולייצב את עצמו מחדש!

את התכונות והמיומנויות הללו רוכש התינוק בשנה הראשונה ולא כמטה קסמים

השנה הראשונה היא שנה של למידה מוטורית, חושית, רגשית קוגניטיבית, ושפתית להבדיל מכל יונק אחר , לאדם אין קיצורי דרך ויהיה עליו לעבור דרך כל השלבים בכדי להגיע להליכה מאורגנת בטוחה,מדויקת, ובריאה .