שאלות נפוצות

בני בן עשרה חודשים לאחרונה סיגל לעצמו ישיבה מוזרה כאשר שתי הרגליים מופנות לאחור אמרו לי שזה נקרא ישיבת w רציתי לדעת האם ישיבה זו נכונה והאם כדאי להמשיך לתקן לו את הישיבה בכל פעם שמתיישב כך
אכן ישיבה זו נקראת ישיבת w משום שבסיס הישיבה וכיוון הרגליים נראה כמו האות.w ישיבה זו נובעת בדרך כלל מגמישות במפרקי הירך אחרת כמעט בלתי אפשרי לשבת ככה אין כל בעיה בישיבה זו במידה והיא חלק מרפרטואר עשיר של סוגי ישיבה אחרים, על ידי ישיבה זו התינוק מייצר לעצמו בסיס יציבה רחב שלמעשה אינו מאלץ אותו לייצר דפוסי שיווי משקל אחרים(המגיעים ממרכז הגוף) וכך למעשה פלג הגוף התחתון הופך לתנועתי יתר לעומת פלג הגוף העליון שהופך חסר תנועה על אף שזהו "תפקידו". גמישות אינה ניתנת לשינוי אך חשוב להבין מהן ההשלכות. ולהקפיד לייצר תנועתיות גם במקומות שלכאורה פחות גמישים... הקפידי לא "לתקן" את מצב הרגליים אלא לייצר למידה מתוך הבנה. לדוגמא להגיש לתינוק צעצוע מהצד בכדי שיסובב את גבו ומכאן גם מצב הרגליים ישתנה, כך תשיגי שתי ציפורים במכה, גם תנועתיות הגב וגם שינוי מצב הישיבה.  
בני בן השנתיים עדין אינו הולך ולאחרונה פיתח מן הליכה מוזרה על הברכיים האם זה תקין ?מה אפשר לעשות?
הליכה על הברכיים היא תופעה מוכרת ,תינוקות רבים מפתחים ומסגלים לעצמן מיומנות בהליכה זו ולעיתים אפילו מעדיפים "להישאר" וללכת בצורה זו. הליכה זו נובעת מכמה כמה סיבות וחשוב מאוד לאבחן כל מקרה לגופו . רוב התינוקות שהולכים על הברכיים זקופים יתר וזו אחת הסיבות לכך שמתקשים לעבור לעמידה(הדורשת כפיפה). בכדי לתת מענה מקצועי חשוב לבדוק את כל הפרמטרים כולל את הפרמטריים החושיים(כפות הרגליים)והסביבתיים (גירויים צעצועים סביבה התפתחותית)  
בני בן החודשים קופץ ונבהל מכל רעש הכי קטן ובכל פעם שמשנים לו תנוחה או מיקום זה נורמאלי?
כן, בנך הקטן נתון כמו כל תינוק לרפלקסים פרימיטיביים התינוק נולד מצויד במערכת רפלקסים פרימיטיבית שאמורה להגן עליו ולהתריע מפני כל גורם מאיים, רעש חזק, אור חזק ותחושה של נפילה. חשוב מאוד לוודא את הימצאותם של הרפלקסים משום שהם שרתים של מערכת העצבים אך גם חשוב מאוד לוודא שיוצאים מהמערכת בסביבות גיל ארבעה חודשים, ומפנים את מקומם לרפלקסים "מפותחים" יותר כמו רפלקסים של שיווי משקל. בכדי שהרפלקסים הפרימיטיביים יצאו מהמערכת יש להקפיד על תנועה אך במקביל להקפיד על תמיכה לדוגמא שימוש במנשא תוך כדי תנועה, כך התינוק ייבהל פחות בכל פעם שיחוש תחושה של נפילה ולמעשה התרגל לחוויות הללו מתוך מקום בטוח.  
נולדה לי תינוקת כרגע בת חודש והיא כבר סובלת מגזים מה מומלץ לעשות ?היא כל הזמן מאדימה ומקשיתה את גבה לאחור מה זה?
מזל טוב, ראשית חשוב להבחין האם מדובר בגזים או במשהו אחר. אם סיבת הבכי אינה ברורה ,חשוב בראש ובראשונה לתת מענה לבכי ולייצר תחושת בטחון. הכיווץ שנוצר במערכת עקב הבכי אינו מוסיף לתמונת המצב ולעיתים אפילו מחמיר את הכאב. במידה ואינכם משוכנעים במאת האחוזים שהסיבה היא גזים אתם יכולים בלי קשר לערסל, לגעת לנוע ,להכניס למנשא להשמיע קולות מונוטוניים כל אלו הרבה פעמים עוזרים ומפסיקים את הבכי חשוב מאוד להימנע מהאכלות מיותרות ותכופות ולהקפיד על ארוחות מסודרות ללא " נשנושים" אלו יכולים לייצר גזים. בכל פעם שמקשיתה את גבה לאחור נסי בעדינות להגיע עמה למצב של כפיפה שיכולה גם היא לעקל על מערכת העיכול.  
בני בן השנה אינו זחל ונעמד ישר קראתי בכל מיני מקומות שהזחילה מאוד חשובה וחשוב לא לדלג על השלבים האם יש משהו לעשות עכשיו?
אכן ישנה חשיבות למימוש כל שלבי ההתפתחות ,וכנראה שישנה סיבה שליונק האנושי לוקח בממוצע 15 חודשים להיעמד וללכת על שתיים בעוד לכל יונק אחר לוקח מספר שעות. שלב הזחילה הוא אכן חשוב מאחר ולמעשה מאפשר לתינוק להיות תנועתי ולחוות את המרחב עוד בטרם הולך וכמובן מאחר והוא שלב המורכב מאינספור מיומנויות הוא מייצר למידה הכרחית וחשובה למערכת העצבים. אחת הסיבות הגורמת לתינוק לדלג על השלבים היא זקיפת יתר,הזקיפה היא דבר חשוב והיא זו למעשה זו שמאפשרת לנו להזדקף ולהתקדם הלאה אך הכפיפה חשובה לא פחות והכרחית במיוחד במעברים תנועתיים. לעיתים תינוקות זקופים נעמדים ומוותרים על השלבים שמצריכים זקיפה. כאשר מתבוננים ובוחנים תינוק צריך לראות אלו מן מהרכיבים ותנאים כבר רכש ואלו עדין אמור לרכוש וכך מייצרים התקדמות ומימוש שלבים שטרם הושגו. אני דבקה בכך שמימוש השלב חשוב אך רכישת המרכיבים חשובה לא פחות ולעיתים מספקת ,לכן גם אם כבר לא יזחל יש לדאוג שלפחות ישיג את המרכיבים על ידי הכוונה מקצועית .  
ביתי בת השנה אובחנה כבעלת טונוס נמוך וגמישות יתר במפרקים מבחינה התפתחותית כרגע זוחלת על גחונה אך אינה מצליחה לעלות על שש אני עושה לה כל מיני תרגילים שחברות הראו לי אך זה אינו מועיל ומקדם אותה האם זה בעייתי?
טונוס שרירים הוא התגובה הפסיבית של שריר למתיחה והוא נקבע ונמדד בזמן מנוחה. טונוס שרירים נמוך בא לידי ביטוי בין השאר במפרקים גמישים. את הטונוס אי אפשר לשנות אך בהחלט אפשר לממש את מלוא פוטנציאל הטונוס על יד תרגול שרירי ועל ידי ארגון שלדי נכון. תינוקות בעלי טונוס נמוך בדרך כלל יותר מעוכבים אך יחד עם זאת אם אין שום בעיה אורגאנית ישנן דרכים רבות לקדם ולשכלל את היכולות. ישנה חשיבות רבה לחיזוק רפלקסים של שיווי משקל משום שדרך חוויות שיווי המשקל בין השאר התינוק מתחזק.(בהתמודדות מול כח הכבידה השרירים נכנסים לעבודה) תינוקת בעלי טונוס נמוך מראים קושי בעלייה על שש משלוש סיבות עיקריות , האחת היא בגלל ההתמודדות עם שיווי המשקל והכח שצריך בכדי להתרומם לשש נקודות אחיזה. השנייה היא בגלל הגמישות שגורמות לברכיים להיפתח בזמן העלייה. השלישית חוסר תנועתיות הגו שנוצרת לעיתים בעקבות עודף התנועתיות וב"פיצוי" שהמפרקים עושים לעיתים התרגילים לא מספקים משום שלכל תינוק יש את סיבת העיכוב שלו והתרגילים מתייחסים לכלל התינוקות מבלי לאבחן את סיבת העיכוב לעומקה. אני מציעה לפנות לעזרה והכוונה בכדי להבין מהי סיבת המפתח שאינה מאפשרת לבתך להתקדם ולוודא אולי ישנן סיבות נוספות שיכולות להיות סביבתיות חושיות וכן הלאה.  
באיזה שלב התינוק צריך להושיט ידיים לחפצים בשכיבה על הגב ?ביתי בת חמישה חודשים ועדין אינה מושיטה נראה כי רוצה וקשה לה ממה זה יכול לנבוע?
קשר עין יד הוא קשר הדורש הבשלה של מערכת העצבים ומתהווה בסביבות גיל ארבעה חודשים חשוב לציין שלעיתים נדמה לנו שהתינוקות עושים זאת קודם אך לרוב התנועות אינן רצוניות ונעשות באופן אקראי. תינוקות זקופים במיוחד וכאלה שמרבים לשכב על הגב לעיתים מתקשים בהבאת הידיים לקו האמצע הן בשכיבה על הבטן והן בשכיבה על הגב, יכול להיות שזהו המקרה של בתך. בכדי לכוון אותה ולקדם אותה לקראת רכישת שלב זה יש לייצר תנאים של התעגלות וכפיפה על הגב כמו שימוש בפוף או משטח מערסל, או במקביל תרגילים בהם הידיים אוחזות את הרגליים ושרירי הגב מתארכים.  
הבן שלי בן שמונה חודשים מתהפך מעט וכאשר נמצא על הבטן אינו מצליח לזחול קדימה לאחרונה התחלתי להושיב אותו כי כבר גדול האם זה בסדר האם זה נחשב עיכוב?
ברצוני להתייחס למספר נקודות שהעלית. ראשית בנך אכן בגיל שכבר צריך לממש את שלב ההתהפכות ויש לוודא ולמצוא את הסיבות והטריגר לכך שאינו עושה זאת. בכדי לתת תשובה מעמיקה יש לוודא האם ישן על הגב או הבטן, את מידת טונוס השרירים שלו, את המוטיבציה שלו את מערכת שיווי המשקל שלו וכן הלאה... אני ממליצה בשלב הזה לא להושיב אותו אלא אם קיבלת המלצה אחרת. וזאת מכמה סיבות ,ראשית, ישנה חשיבות למימוש כל שלבי ההתפתחות בסדר הנכון תוך כדי שמירה על רצף התפתחותי. במעבר לישיבה עצמו רוכש התינוק מיומנויות שיווי משקל המשרתות אותו בהמשך ההתפתחות ובמהלך חייו כתינוק ובוגר ,אי מימושן יכול לבוא לידי ביטוי ביכולות שיווי המשקל שלו וביכולות הבלימה שלו בעתיד. מעבר לכך שהושבה תייצר דילוג מבטיח של שלבים חיוניים כגון זחילה.  
באיזה גיל התינוק אמור להתהפך? הבן שלי בן חצי שנה לפני חודש התהפך מספר פעמים מהבטן לגב ומאז הפסיק האם זה נורמאלי? יש לציין שמעולם לא אהב לשהות על הבטן
התינוק אמור להתהפך בין 4-6 חודשים מה שחשוב בהתהפכות כמו בשאר השלבים זה המצאות המרכיבים ,ישנו קשר ישיר בין חוסר הנוחות הרצון והיכולת של התינוק לשכב על הבטן לבין היכולת להתהפך, ההתהפכות דורשת מיומנות והטמעה ישנם תינוקות שעושים ומפסיקים וזאת מאחר ולא נעשה "שינון" של השלב חשוב להבין שבכדי שהתינוק יתהפך יש לוודא שהשלבים הקדומים התקיימו ובמידה ולא יש לייצר התנאים בכדי שיוכלו להתקיים לדוגמא שכיבה בנוחות על הבטן בעירות ובשינה . תינוקות רבים בוחרים להתהפך קודם מהבטן לגב משתי סיבות, גם משום שזו למעשה התהפכות פשוטה יותר כי התינוק מתהפך "יחד" עם כוח הכובד והסיבה השנייה היא כי הרבה תינוקות בוחרים "לעזוב " את הבטן כי לא נוח להם שם .
נולד לי תינוק, אלו גירויים צריך לקבל? אלו צעצועים מומלץ לקנות לו? כמה זמן צריך לבלות על הרצפה האם צריך סדר יום?
תינוק שנולד, זקוק לאותם גירויים חושיים שקיבל ברחם ,מגע ,תנועה, קול, מונוטונית, בטחון ,ערסול, כל גירוי אחר בשלב הזה הוא חזק ולתינוק אין עדין את היכולות הקוגניטיביות לתרגם ולעבד גירויים ויזואליים. אני ממליצה בחודשים הראשונים לדאוג לכך שיהיה פיטבול בבית, מנשא או פוף אלו האמצעים המאפשרים לתינוק לרכוש בטחון והסתגל לעולם החדש בהדרגה לגבי סדר יום ,השלושה חודשים הראשונים של התינוק נחשבים כטרימסטר רביעי אי לכך התינוק עדין זקוק לאותם תנאים וסדר שהיו ברחם ,בשלב הזה צריכים להיות קשובים לצרכי תינוק מבלי להקביל בזמנים ולחשוב סדר יום אלא לאפשר לתינוק כניסה טבעית ומעגלית לחיים.
הבן שלי בן השלושה חודשים מעולם לא ישן על הבטן אך נהנה מאוד לשכב על הבטן וכבר מרים מאוד יפה וזקוף את הראש ,אני שמה לב שכאשר מתעייף מתחיל לבכות וידיו נפרשות לצדדים כמו אווירון אינו מצליח להוריד את הראש על הרצפה ואינו יודע מה לעשות האם יש דרך ללמדו להוריד את הראש לרצפה?
כיום ישנה הנחייה מפורשת לא להשכיב את התינוקות לישון על הבטן מחשש למוות בעריסה חשוב להבין שהשינה על הבטן חשובה מאחר ובתנוחה זו לומד בעצם התינוק להוריד את הראש להאריך את שרירי הגב ולהרפות. התבנית שאת מתארת "אווירון" היא תבנית שנוצרת עקב שכיבה מרובה על הגב ,תינוקות שנוהגים לשכב על הגב זקופים יותר, חשוב לציין שאין כל פסול בזקיפה אלא אם ישנה זקיפת יתר שלא מאפשרת לתינוק להתכופף(להוריד את הראש בשכיבה על הבטן) הזקיפה היא זו שמשרתת את יכולתו להרים את ראשו על הבטן אך מאחר ולא למד להתכופף מתקשה להורידו. ההמלצה היא להשתמש בתנוחת הערסול להשתמש במנשא ,פוף ,ערסל או כל משטח מערסל אחר שיאפשר לשרירי הגב להרפות ולהתארך.  
יש לי תינוק בן שישה שבועות כאשר אני מחזיקה אותו על הידיים הוא רגוע ושקט אך כאשר הוא נרדם ואני מניחה אותו על גבו הוא מתעורר ובוכה וחוזר חלילה האם זה נורמאלי? אני מפחדת שיתרגל ויהיה מפונק יש פתרון?!
ראשית אין כל קשר בין פינוק בגיל זה לבין נשיאה על הידיים, הנשיאה על הידיים בחודשים הראשונים היא צורך וחלילה לא פינוק. התינוק היה רגיל במשך תשעה חודשים לתנועה בלתי פוסקת, להזכירך כשאת ישנת הוא "חגג" וכשאת היית פעילה במהלך היום הוא ישן. זו הסיבה שתינוקות מרגישים יותר בטוח על הידיים. מעבר לכך התינוק נולד בעל יכולת תנועתית נמוכה ביותר הטבע יצר אותו תלוי במטפלו, התנועה והנשיאה על הידיים היא הכרחית להתפתחות שלו ! במעבר מידיים לשכיבה על הגב הוא בהחלט מעבר קיצוני משום שעל הגב מרגיש חשוף, לכן ההמלצה שלי היא להעביר מהידיים למשטח מערסל כמו פוף ,ערסל מנשא וכדומה כך המעבר יהיה קיצוני פחות.  
הבן שלי בן חודשיים ואינו מפסיק לבכות, כיצד מזהים מהי סיבת הבכי? האם הגיוני שבכל פעם שבוכה רעב? אולי משהו כואב לו? איך אפשר לדעת?
בכי הוא אמצעי התקשורת היחיד שיש לתינוק ,הטבע מצייד את התינוק באמצעי זה מחד ומאידך מצייד את ההורה ב"חיישנים" הגורמים לו לפעול ולהגיב. הבכי מטרתו "להפעיל" את המטפל, אחרת התינוק לא ישרוד. יש אינספור סיבות לבכי, ורעב היא רק אחת מהם,לעיתים אנו נוהגים לפתור כל בכי בהאכלה וכך למעשה יוצרים קשר בין קושי, למענה אוראלי ובנוסף לא בהכרח מזהים את הגורם האובייקטיבי האמיתי. כשהתינוק בוכה הוא זקוק לתחושת בטחון, הוא זקוק לחוש את מטפלו בטוח במעשיו, חשוב לזכור שהתינוק רגיל להירגע בתנאים רחמיים שהם: מגע ,תנועה וקול ולאו דווקא ממזון שהרי זה לא היה בכלל בנמצא בתוך הרחם. ההמלצה היא לא לנסות להבין למה הוא בוכה, שהרי אינו יכול לענות ובסופו של דבר כל תשובה תהיה ספקולציה שלכם, אלא פשוט להיות עסוק בלתת תחושה בטוחה. אני מבטיחה לכם שאם יהיה רעב הוא לא יפסיק להודיע לכם על כך.