שכיבה על הבטן

השכיבה על הבטן בחודשים הראשונים חשובה מאוד והכרחית להתפתחות החושית תנועתית של התינוק, חשוב להבין ששינה על הבטן וערות על הבטן אלו הן שתי פונקציות שונות, גם מבחינה פיסית וגם מבחינה חושית, ברמה הפיסית, בזמן שהתינוק מניח את הראש (משמע ישן) שרירי הגב (הזוקפים) מרפים ולמעשה מאפשרית מנוחה והרפיה מערכתית. לעומת זאת ,כאשר התינוק מרים את ראשו, שרירי הגב מתכווצים ולכן נמצאים במצב של "עבודה".

היכולת של התינוק להרים את הראש בשכיבה על הבטן תלויה ביכולת הקדומה שהיא : הורדת הראש, והתארכות השריר ,ולאחר מכן קיצורו(הרמת הראש)

חשוב להבין שישנה גם משמעות חושית

השינה על הבטן באה לידי ביטוי ,בהרפיה, סינון גירויים, תמיכה, ושקט.

הערות על הבטן באה לידי ביטוי בהחזקה, סקרנות ועוררות.

אלו הן שתי איכויות חשובות, כתינוקות ילדים, ובוגרים, אנחנו צריכים לדעת ,להרפות כשצריך ולהיתמך ומאידך להחזיק ולהסתקרן.

לכן חשוב להבין שאמנם שלב הרמת הראש הוא חשוב ביותר!

אך חשוב גם לדעת לפעמים להוריד אותו.

 

המלצות:

הקפידו להשכיב התינוק על הבטן כשאתם ערים בלבד ויכולים להשגיח!!!

שימוש במנשא בתנוחה של בטן לבטן יכול להוות תחליף נחמד.

השתמשו בתנוחת ערסול אשר מהווה כמעט תחליף מלא מבחינה ביומכנית(התארכות של שריר גב, הרפיית שרירי הבטן) אפשר להשתמש במשטח מערסל כמו פוף ערסל, או מנשא.

הניחו את התינוק על הגב ואז גלגלו אותו אל הבטן דרך הרגליים והאגן ,כך הידיים יתמקמו בדיוק מתחת לחזה.

מעברים

רונה ברזלי ליבני